Kreativ process

Hej, Petra här. I tio dagar till är jag marknadsföringsasvarig för denna fantastiska riksorganisation. Tänkte att jag skulle ta till vara på det och skriva några rader här.

Nu är det tre dagar kvar till julafton och jag sitter hopkurad i soffan framför en prydligt klädd julgran och bara mår. Det är en himla mysig känsla det där, när julstämningen infaller sig. I ärlighetens namn prokrastinerar jag lite just nu. Jag ska egentligen skriva julklappsrim, men när jag kom till örhängena som mamma ska få så började fantasin tryta. Det är ju en ganska tråkig sak att rimma på, inte alls som löparbroddarna som pappa ska få! Där har vi en julklapp som är extremt kul att rimma på, ”för att bli av med kilon du samla, är prio att gubben inte ska ramla. Att bryta en höft är ju inte optimalt, nu när midjemåttet ska hållas smalt” och så vidare.

Men jag tänkte att det kan vara passande att pausa julrimmandet lite för att blogga! Jag ska dock inte fortsätta outa vad min familj ska få i julklapp, även om det är en spännande vinkel som kan krydda till det lite här i S.E.R.O.-bloggen. Utan istället tänkte jag att jag skulle dela med mig av två lyckade resursdagar som precis som julklappsrim hade kreativitet som ledmotiv. Nämligen resursdagarna för marknadsföringsanvariga samt studiesociala.

img_6606

Den 11 oktober anordnade vi något som jag sett fram emot under hela året, resursdagen för marknadsföringsansvariga. Då jag själv är marknadsföringsansvarig så är det kanske inte så konstigt att jag var så förväntansfull inför just denna resursdag, men det var ju himla fantastiskt att få träffa så många representanter från våra medlemsföreningar och –kårer som är engagerade och brinner för samma sak som jag. Sedan kan jag även tycka att det är lite extra viktigt att lyfta just marknadsföringsansvariga då jag under mina år inom ideellt engagemang märkt att det inte alltid är en dans på rosor för denna post, med ”det här måste publiceras senast ikväll, men det löser väl du lite snabbt va?” och allt vad det kan vara. Det är därför extra kul att få fly fortet lite och träffa likasinnade för att prata marknadsföring med andra som sitter i samma båt som en själv, och få en nytändning som man kan ta med sig hem.

img_6595


img_6583
    img_6586

img_6570

Vi höll till på Universums kontor i centrala Stockholm där vi under förmiddagen hade fokus på employer branding. Natalie från Universum gick igenom konceptet kring employer branding och intressanta trender som man kan se kring olika generationer i samhället och vad som driver dem, vilket i längden kommer att påverka vilka typer av karriärer de strävar efter och vad de söker hos en arbetsgivare. Himla spännande statistik och mönster för en annan som råkar vara lite nördig inom ämnet, vilket jag inte verkade vara ensam om i ett rum fyllt av marketing lovers. Under eftermiddagen var det min och Wenkes (S.E.R.O.:s art director) tur att dra i spakarna då vi höll i en workshop med temat ”Hur fungerar marknadsföring?”, där vi gick igenom olika verktyg och hur man kan arbeta med det för att driva olika marknadsföringskampanjer. Hela workshopen var upplagd för att vara en riktig genomkörare av en kreativ process med post-it-lappar överallt och djupgående diskussioner för att vi tillsammans i smågrupper samt helgrupp riktigt skulle grotta in oss i ämnet. Det blev en hejdundrande marknadsföringsresa bestående av hållplatserna målgrupp, budskap, medier, aktiviteter och grafisk formgivning. Hur kul som helst!

img_6565

Den 14 december var det dags för resursdagen för studiesociala som vi anordnade hos Civilekonomerna på deras huvudkontor i Stockholm. Detta var även årets sista resursdag och den sista aktiviteten som vi i 2016 års S.E.R.O.-styrelse håller i, och oj vilken härlig final det blev! En väldigt post Lucia-mysig stämning som blandades med deltagarnas glada miner och förväntansfulla pepp. Inspirationföreläsarna för dagen var Sarah Cervin Winberg och Kalle Ekberg Josefsson som tidigare suttit med i Gavlecons sexmästeri (Kalle var dessutom en av projektledarna för SM i Ekonomi 2016), tillsammans höll de låda och ledde deltagarna genom dagen med olika diskussionspunkter och aktiviteter för att inspirera till att våga vara kreativa. Utmaningar och tillgångar togs upp på både individ- samt föreningsnivå, där många tips och knep kring arbetssätt utbyttes för att maxa studiesociala aktiviteter.

img_6743

img_6750     img_6794 img_6755 img_6786

Min höjdpunkt på dagen var den avslutande övningen där deltagarna i smågrupper skulle planera ett studiesocialt event, fast till skillnad från i vanliga fall så hade de nu inga budgetbegränsningar alls. Alltså en riktig övning i kreativitet! Det var en riktig fröjd att få höra vad grupperna hade kommit fram till och förutom några idéer kring att man skulle hyra ett SAS-plan, återförena Swedish House Mafia och få ugglor att dela ut personliga inbjudningar a la Harry Potter så var det många grundkoncept som ändå var genomförbara. Vilket var en viktig läxa i att man kan komma fram till fantastiska saker om man inte börjar sin kreativa process med att begränsa sig.

img_6812

img_6885

Med det så inser ju jag att jag har gett mig an detta julklappsrimskrivande helt fel. Det är ju jättedumt att jag begränsar mig till att tycka att det är tråkigt att rimma om örhängen, utan nu får jag tänka om och börja om på nytt. Nu ska jag ta fram post-it-lappar och ohämmat skriva ner alla rim-idéer jag får upp i huvudet, precis som på marknadsföringsworkshopen. Här ska vi inte begränsa oss i vårt kreativa skapande inte! Sen får jag göra ett slags mindmapping-system av det helt enkelt och flytta runt lapparna tills jag hintar ett mönster som kan trigga igång ett toppenrim. Så gör jag!

 

Vedspis-varma hälsningar,
Petra Gustafsson
Marknadsföringsansvarig
Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.)

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *